Określany naczelnym francuskim luminarzem lat 30. XX w., zaprojektował ponad 400 modeli lamp, był także producentem seryjnych lamp przemysłowych. Współpracował z wybitnymi projektantami młodego pokolenia swoich czasów: Michelem Buffet, Gustavem Gauthier, Jeanem Borisem Lacroix czy Charlesem Ramos, z którymi na nowo zdefiniował pojęcie nowoczesnego seryjnego oświetlenia.

Lampa Biny
Jacques Biny studiował w École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu, po której ukończeniu osiadł w swoim rodzinnym mieście i pracował jako dekorator wnętrz. Szybko okazało się, że w francuskim Valence nie ma lamp, które pasowałyby do jego projektów. Tak powstały pierwsze modele oświetlenia, które projektant oferował swoim klientom. Po sukcesie, jaki odniósł w rodzinnych stronach postanowił wrócić do Paryża.

Koniec lat czterdziestych był czasem niezwykłego postępu naukowego w zakresie badań nad oświetleniem. Projektanci fascynowali się adaptacją projektów lamp przemysłowych na potrzeby wnętrz domowych. W tym czasie rynek był w dużej mierze zdominowany przez brązowe oprawy oświetleniowe lub projekty w stylu lat czterdziestych. Złocenia i abażury nie pasowały do estetyki lat pięćdziesiątych.

W połowie lat 50. XX w. Biny otworzył swój pierwszy warsztat. Luminalite było miejscem eksperymentów, w którym projektant starał się na nowo zdefiniować światło. To właśnie tam powstawały modernistyczne lampy. Biny z projektami Luminalite brał udział we wszystkich krajowych targach dizajnu,działał w wielu stowarzyszeniach, w których propagował nową modernistyczną estetykę oświetlenia.

Lampa Biny
Lampa Biny

Biny i jego oświetleniowy cel

Celem Biny’ego było stworzenie lampy nocnej, która umożliwiałaby czytanie w łóżku bez oślepiania osoby leżącej obok. To doprowadziło go do stworzenia kilkudziesięciu eleganckich świateł naściennych, które zmieniły myślenie o lampach do sypialni. Pracował wręcz obsesyjnie nad poprawą jakości tworzonego światła, eksperymentował z paskami dyfuzyjnymi, pleksiglasem i soczewkami skupiającymi strumień światła.

W swoich projektach unikał ozdobnych elementów, wybierał starannie złożoną, pokrytą lakierem blachę, zwykle w bieli lub czerni. Jego styl był skromny, elegancki, a projekty powściągliwe i wyrafinowane, lekkie i praktyczne. W rezultacie w latach 60. i 70. Biny zbudował szereg technicznie zaawansowanych rozwiązań, często stosowanych w szpitalach.

Funkcjonalność lamp Biny

Prace Jacquesa Biny'ego są szczególnie godne uwagi ze względu na ich praktyczny aspekt. Każdy projekt został stworzony z myślą o konkretnym miejscu w domu i jego funkcji we wnętrzu. Światło mogło być odbite, rozproszone lub punktowe. Biny grał z kątami i krawędziami, perforacjami, szczelinami i oślepiającym blaskiem. Czasami dodawał mosiężną tubę, zapięcia z brązu, płytę montażową z kontrastujących materiałów, szklaną kulę lub pasek z Perspexu. Kształty proponowane przez projektanta były proste, ale nie pozbawione wyobraźni.

Nie ma nic zbędnego w projektach Jacquesa Biny'ego - wszystko jest tam z jakiegoś powodu, wynika z funkcji jaką ma pełnić. Jego siłą napędową było tworzenie projektów łączących formę i funkcję. Stworzył wiele wariantów lamp, by znaleźć najlepsze rozwiązanie. Nieskończenie subtelne różnice, które można zaobserwować w niektórych modelach, są przykładem tego żmudnego procesu, wytrwałości i pasji projektanta.

Lampa BINY
Lampa BINY na sesji Wall Street

Biny stworzył wyrafinowaną gamę “racjonalnych opraw oświetleniowych” dla domu przy wykorzystaniu najnowocześniejszych materiałów wówczas dostępnych. Pod jego ołówkiem formy postępowały i ulegały radykalizacji. Znakiem rozpoznawczym Jacquesa Biny'ego był rygor i nieustanne dążenie do poprawy oświetlenia domów. Jacques Biny pracował przez prawie trzydzieści lat nad rozwijaniem swojej profesji, kwestionując funkcjonalność modeli, a także jakość światła które dawały, czasami aż do obsesji.